Mesleki Uygulamalar

Sağlık Hizmeti Sunucusu

  1. Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır.
  2. Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir.
  3. Sağlık hizmeti sunumunda, bireyin, toplumun ve çevrenin sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. 
  4. Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar.
  5. Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir.
  6. Sağlık hizmet sunumunda, tanı, tedavi, takip, rehabilitasyon ve koruma süreçlerinde güvenli, akılcı, etkin ve etik kurallara uygunluğunu gözeten bir yaklaşım gösterir.
  7. Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli etkin ve etik kurallara uygun bir biçimde gerçekleştirir.
  8. Hasta sağlığı ve güvenliği ile çalışan sağlığı ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.
  9. Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden bölgesel ve küresel ölçekteki fizikobiyokimyasal, sosyoedemografik ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikler ile bireysel özellik ve davranışlardaki değişimleri göz önünde bulundurur.

Mesleki Değerler ve Yaklaşımlar

Mesleki Etik ve Profesyonel İlkeleri Benimseyen

  1. Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
  2. Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir.
  3. Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir.
  4. Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir.

Sağlık Savunucusu

  1. Birey ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur.
  2. Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile iş birliği içinde planlayabilir ve yürütebilir.
  3. Sağlık politikalarının ve uygulamalarının, bireyin ve toplumun sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur.
  4. Kendisinin fiziksel, ruhsal ve sosyal sağlığını korumaya önem vererek geliştirmek ve iyileştirmek için gerekenleri yapar.

Lider Yönetici

  1. Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar.
  2. Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.

Ekip Üyesi

  1. Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. 
  2. Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. 
  3. Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.

İletişimci

  1. Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. 
  2. Özel yaklaşım gerektiren, farklı sosyokültürel özellikler ve farklı sağlık okuryazarlığı düzeyine sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
  3. Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.

Mesleki ve Bireysel Gelişim

Bilimsel ve Analitik Yaklaşım Gösteren

  1. Hizmet sunduğu topluma yönelik, gerekli durumlarda etik kurallara uygun bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları paylaşır.
  2. Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
  3. Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
  4. Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.

Yaşam Boyu Öğrenen

  1. Bireysel çalışma süreçlerini ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
  2. Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
  3. Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme yöntemleri ve kaynaklarını seçerek kendi öğrenme sürecini düzenler.
Giriş Yap Lokman Hekim Online